Resipi Sambal Tumis Telur Rebus Goreng Simple dan Sedap



Assalamualaikum dan salam sejahtera semuanya, selamat datang ke blog Mrd's Kitchen. Hari ini merupakan hari ke-11 kita semua umat Islam berpuasa. Semoga anda semua sihat-sihat belaka dan terhindar daripada wabak COVID-19 ini. Mari sama-sama kita berdoa semoga vaksin bagi penyakit COVID-19 dapat dihasilkan oleh para saintis dalam masa terdekat. Selagi vaksin tidak dapat dihasilkan lagi bagi melawan COVID-19 ini selagi itu kita semua tidak dapat kembali kepada kehidupan normal kita. Oleh itu, sepanjang PKPB ini, kita mesti mengamalkan penjarakan sosial, kerap mencuci tangan dan sentiasa mematuhi peraturan PKPB. Kepada yang tidak ada keperluan untuk keluar rumah, sebaiknya kita sentiasa duduk di rumah.

Ok, hari ini saya nak kongsikan Resipi Sambal Tumis Telur Rebus Goreng. Resipi ni sesuai untuk dijadikan menu untuk berbuka puasa ataupun bersahur. Resipi ni sangat-sangat mudah dan ringkas. Bahan-bahan yang diperlukan untuk resipi ni pun tak banyak, sesuai untuk orang bujang macam saya ni. Senang sikit nak masak.

Bahan-bahan

*Tumisan
  1. Bawang merah - 3 ulas
  2. Bawang putih - 5 ulas
  3. Halia - 2@3 cm
  4. Cili boh - 5@6 sudu
  5. Sos cili - 2 sudu (opsyenal)
  6. Sos tiram - 1 sudu (opsyenal)

*Bahan lain

  1. Telur (7-9 biji)
  2. Maggi Cukup Rasa
  3. Gula
  4. Minyak (untuk menumis dan goreng telur rebus)
  5. Air


Cara-cara memasak Resipi Sambal Tumis Telur Rebus Goreng
  1. Pertama sekali, rebus telur dan kupas kulitnya. 
  2. Panaskan minyak untuk menggoreng telur rebus. Goreng sehingga warna keemasan dan ketepikan.
  3. Kemudian, tumis bawang putih, bawang merah dan halia yang telah ditumbuk sehingga naik bau.
  4. Bila dah naik bau, masukkan cili boh, [sos cili dan sos tiram (opsyenal, kalau tak nak letak pun takpa)]. Tumis kesemua bahan tadi sehingga pecah minyak.
  5. Kalau nak lebih berkuah, korang boleh tambahkan sedikit air dan kacau hingga sebati. Masukkan Maggi Cukup Rasa dan gula. Kacau hingga sebati.
  6. Masukkan telur rebus yang telah dogoreng tadi dan gaul hingga sebati.
  7. Akhir sekali, masukkan hirisan bawang besar dan gaul hingga sebati sehingga bawang layu. Sambal Tumis Telur Rebus Goreng sedia untuk dihidang.

Berikut merupakan video cara-cara memasak Resipi Sambal Tumis Telur Rebus Goreng di Channel YouTube saya.



Jangan lupa sokong dan subscribe YouTube Channel saya Mrd's Kitchen. Sokongan anda amatlah saya hargai. Terima kasih.

Comments




  1. saya sudah try resipi ini mrmng sedap

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih, sudi try resipi saya. Jangan lupa Subscribe YouTube Channel saya Mrd's Kitchen ya. Support anda amatlah saya hargai. :)
      https://www.youtube.com/channel/UCx_ULqWmsxNlVOjktAftz7Q/

      Delete

Post a Comment